Beste klant,

 

Van 24 december 2024 t/m 1 januari 2025 zijn wij gesloten.

U kunt uiteraard gewoon online een bestelling plaatsen of een mail sturen, maar houd dan rekening met een langere reactietijd.

Op donderdag 2 januari 2025 staan we weer voor u klaar.

  • 21 januari 2020
  • leestijd 4 min.

Klantcase: Anne Frank Huis scoort met tote bags

Het Anne Frank Huis is bekend over de hele wereld en is een van de meest toeristische trekpleisters in Amsterdam. Al deze toeristen komen kijken waar een Joods meisje met haar familie een gedeelte van de Tweede Wereldoorlog heeft doorgebracht. De bijbehorende museumshop is drukbezocht. Achter de kassa zien we wat bekends, want daar hangen zwarte en witte tote bags die bij Greengiving vandaan komen! We krijgen een persoonlijke rondleiding door het museum en de winkel van Joost de Wijer, leidinggevende van de boek- en museumwinkel, terwijl hij vertelt over zijn redenen om voor katoenen tassen van Greengiving te kiezen.

Obstakels

Volgens Joost is er grote vraag naar souvenirs van het Anne Frank Huis. Toch worden er vooral veel boeken verkocht in de museumwinkel, omdat de Anne Frank Stichting vindt dat de producten een uitstraling moeten hebben die past bij de boodschap van Anne Frank. Ook de Joodse gemeenschap ziet het gevaar van commerciële uitbuiting, waardoor de directie erg selectief is in de verkoop van producten in de museumshop. Tijdens zijn bezoek aan een museum in Londen kwam Joost op het idee om tote bags te gaan verkopen. Hij is toen op internet gaan zoeken en kwam zo bij Greengiving uit.

 

Dat ging nog niet zonder slag of stoot, want zijn plan viel in duigen toen het werd afgekeurd omdat het te commercieel gericht zou zijn. Joost: “Uiteindelijk ging de directie toch overstag omdat de Anne Frank Stichting alle winst investeert in projecten om de boodschap van Anne Frank te verspreiden en het geld dus goed besteed zou worden. Educatie is belangrijk in het verspreiden van die boodschap: groepsontvangsten, gastlessen op scholen en zelfs voorlichting aan politieagenten horen allemaal bij onze werkzaamheden.” Een stuk meer dus dan je op het eerste gezicht zou denken.

 

Stijgende lijn

In de museumwinkel kijken de meeste bezoekers wat rond en rekenen soms een boek, een kaart of een katoenen tas af. Joost: “Iedereen is heel enthousiast over de tassen. Sinds anderhalf jaar is de museumshop vernieuwd en hangen de katoenen tassen op een goed zichtbare plek bij de kassa’s. We zien dan ook echt een stijgende lijn in de verkoop, dat is leuk. Op het moment verkopen we de tassen in zwart en ecru, maar de zwarte moeten we toch echt vaker bijbestellen dan de crème variant.”

 

Ontzorgen

Bij de vraag wat het Anne Frank Huis aan duurzaamheid doet, kijkt Joost een beetje bedenkelijk. “Wat mij betreft gaat het hier veel te langzaam en kan het Anne Frank Huis nog genoeg stappen nemen wat de zorg voor het milieu betreft. Veel verder dan afvalscheiding gaat het niet. Eerder gebruikten we wel biologisch afbreekbare plastic zakjes om producten in mee te geven, maar die begonnen in de doos al af te breken, dus dat werkte niet echt. De katoenen tassen zijn echt een uitkomst, wat dat betreft.”


Over de kwaliteit van de tassen is Joost ook erg te spreken. “Ze zien er altijd prachtig uit. Soms komen ze wat verkreukeld uit de doos, maar dat is haast niet te voorkomen. Waar we vooral heel blij mee zijn, is hoe makkelijk het bestellen gaat. Na de eerste order was het gewoon een kwestie van een mailtje sturen met hoeveel je er nodig hebt en een paar dagen later worden ze keurig bezorgd. Dat ontzorgen waarderen we erg.” Kijk, dat horen we graag van onze klanten!